Spelkultur och kulturspel

Ett samtal om tv- och dataspel, teater och film – och om vad de olika kulturformerna kan lära av varandra.

Tv- och dataspel var länge inte ansett som riktig kultur. Men den bilden har förändrats, och idag är spel ett lika självklart inslag på kultursidorna som teater. Hur påverkar den förskjutningen spelvärlden och resten av kulturvärlden?

Dagens spelare ställer dessutom allt hårdare krav på roller och representation, och debatten om sexism och rasism i spelvärlden är levande. Engagemanget bland spelare är stort. Kan man inom teatern lära sig något av spelens kraft att beröra människor? Och skulle ett möte mellan teater och spel kunna lyfta de narrativa och emotionella möjligheterna som interaktiviteten innebär, men som i spelvärlden ofta får stå tillbaka för att ge plats åt spelmekanik och grafik?

Gäster

Min-Jung Jonsson, Kreativ utvecklingschef på Tekniska museet
Berättar om sin resa inom spelvärlden, om sin roll på Tekniska museet – och vilken roll Tekniska museet vill ta för att bli en plats för publika upplevelser av spel.

Susanne Möller, spelkritiker
Tycker att det är viktigt att prata om hur spelmediet påverkar oss, att det väcker känslor och kanske fundera på varför.

Jasmine Idrake, VD Playcentric Industries & Institute
Talar om sina erfarenheter och spelkultur som helhet.

Josef Fares, filmregissör och spelutvecklare
Pratar om spelutveckling och om hur spelupplevelserna kan utvecklas.

David Fukamachi Regnfors, skådespelare

Moderator: Angelica Norgren, programledare för P3 Spel.

Alla avsnitt